MTAyNHg3Njg,13255059_13255047

Pomidorek

„Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek…” pewnie każdy zna piosenkę o ogórku, ale czy ktoś zna piosenkę o pomidorku ??
Nie??
Nikt??
Ja też nie znam, chyba jeszcze nikt takiej nie wymyślił  ;)  a szkoda, bo nie dość , że garniturek ma w moim ulubionym kolorze, to jeszcze jest  doskonałym źródłem potasu, wapnia oraz witaminy C !

Dzień dobry!!
Nie  przypadkowo o nim dziś mowa, bo obok pomidorków, będzie też o skurczach!…. Akurat nie tych porodowych choć blisko!
Jeśli ktoś nas śledzi dłuższą chwilę, wie z pewnością, że żadne „atrakcje” ciążowe nas nie omijają, to też skurcze również się u nas pojawiły a ja czuje się jak żelbetonowy kloc, moje nogi ważą tonę.
Co ma wspólnego z powyższym pomidor?
O tym za chwilę.

Skurcze Łydek(!)– Czyli dość częsta dolegliwość ciążowa

Po pierwsze: w organizmie mogło dojść do zaburzeń gospodarki elektrolitowej i mamy zbyt mało potasu, magnezu oraz wapnia, a za dużo fosforu.
Po drugie: rośnie brzuch i pogłębiają się nienaturalne krzywizny kręgosłupa, a to może sprawiać, że dochodzi do ucisku na nerwy biegnące wzdłuż miednicy do nóg.
A po trzecie: coraz większa macica naciska na naczynia tętnicze, przez co mięśnie nóg są gorzej ukrwione.

I tu skupimy się na pierwszym punkcie z trzech.
Jednym z wielu  sposobów radzenia sobie z  przypadłością jaką właśnie są skurcze, jest picie soku pomidorowego.
Ale, ale… są soki i SOKI :)
Przyjrzyjmy się.

Jesień i  zima to czas w którym mamy trudniejszy dostęp do świeżych owoców i warzyw. Zwłaszcza pomidory dostępne w tym okresie roku (szklarniowe i importowane) są dużo gorszej jakości niż te, które możemy kupić w lecie lub wczesną jesienią, dlatego ja poza sezonem nie jestem za bardzo pomidorowa a teraz ratować się trzeba…

Pomidorki (nie tylko na skurcze):
Zwierają wiele witamin w tym C, A, E, witaminy z grupy B, PP. Posiadają również minerały jako żelazo i potas.
Z punktu zdrowotnego największym plusem pomidorów jest ich działanie przeciwrakowe! Pomidory zawierają likopen – czerwony barwnik, który dezaktywuje wolne rodniki i tym samym przeciwdziała niektórym rodzajom nowotworów (jelita grubego, żołądka, dwunastnicy).

Co zrobić gdy pomidory w sklepach są niskiej jakości, bez smaku, koloru itp.?

O tej porze roku prawdopodobnie lepiej zrobimy zastępując pomidory dostępne w supermarketach… sokami i przecierami pomidorowymi!
Sok pomidorowy o dobrym składzie(!) nie jest w niczym gorszy od zwykłego pomidora, a koncentrat jest świetnym dodatkiem do wielu potraw – od spaghetti po kanapki.
Przy wyborze soku warto zwracać uwagę przede wszystkim na ilość przecieru pomidorowego (im więcej tym lepiej) oraz ilość sodu (im mniej tym lepiej).
Najlepiej, żeby soki nie były dodatkowo dosładzane. Wiadomo, że muszą zawierać cukier, ale powinien to być tylko ten naturalnie występujący w owocach. Po co dodatkowo je dosładzać?
Dodatkowo dosładzane są soki  Dawtona i Pudliszki.

W kategorii „NAJLEPSZE SOKI POMIDOROWE” wyłoniłam trzech faworytów- Tymbark, Fortuna i Hortex.

Tymbark zawiera stosunkowo mało sodu (0,24 g), 100% przecieru i 2,4 g cukru. Jest również łatwo dostępny w sklepach.

sok-pomidorowy-zdrowe-zakupy

– Fortuna też jest całkiem niezła – mało sodu (0,2 g) i 100% przecier. Ma jednak więcej cukrów (3,1 g)

pobrane

– Hortex – 0,23 g sodu, 2,4 g cukru, 100% przecieru. Łatwo dostępny w sklepach.

hortex-sok-pomidorowy-250ml-Full

Ciekawostka:
Napis na soku „bez konserwantów” to tylko chwyt marketingowy. Tak naprawdę wszystkie soki pomidorowe są bez konserwantów, bo są pasteryzowane (czyli zakonserwowane). Co ciekawe, dzięki procesowi pasteryzacji pomidory można powiedzieć, że zyskują na zdrowotności, ponieważ zwiększa się w nich ilość i przyswajalność likopenu. Podczas procesu pasteryzacji likopen przekształca się w związek, który jest o wiele lepiej przyswajalny. Poziom likopenu w naszej krwi po zjedzeniu np. koncentratu będzie nawet 2-3 razy wyższy niż po spożyciu świeżych pomidorów. Wniosek? Zdrowsze jest jedzenie koncentratów pomidorowych niż pomidorów

Całuję :)
K.